• Jaimy van Pelt

"Welke social media past het beste bij jouw bedrijf?" Deel 1/2

Ik heb het de afgelopen tijd redelijk druk gehad met werk. Ik heb gelukkig veel nieuwe offertes mogen versturen en ook veel nieuwe klanten mogen verwelkomen! Ook heb ik veel leuke reacties gehad op mijn eerste twee blogs, dus ik vond het weer tijd voor een nieuwe. Zoals ieder bedrijf ondertussen weet is er geen ontkomen meer aan social media. Alleen welk platform past het best bij jouw bedrijf, wat zijn de voor- en nadelen per platform en hoe kan je deze social media inzetten? Je leest het allemaal in deze post!


Facebook

Good old Facebook! Het begin van het gouden tijdperk voor social media, Facebook is de reden dat social media vandaag de dag zo'n belangrijke rol in ons leven heeft. Wat begon als een exclusief platform voor studenten aan Harvard is uitgegroeid tot het grootste sociale medium ter wereld. Niet alleen van mens-tot-mens, maar ook voor bedrijf-tot-mens. Facebook is de ideale manier om direct in contact te komen met je doelgroep, omdat het gemaakt is om echt de conversatie met iemand aan te gaan. De meeste mensen vinden het ook leuk om gehoord te worden op Facebook en zij waarderen het dan ook zeker als jij reageert op ze. Heb jij dus een bedrijf waarmee je veel contact met je klanten moet hebben en/of heb je een doelgroep die graag gehoord wordt? Dan is Facebook geschikt voor jouw bedrijf!


Voor- en nadelen van Facebook


+ grootste sociale medium

+ ideaal voor conversatie met je doelgroep

+ zeer uitgebreid om te adverteren


- steeds minder populair onder jongeren

- beperkt qua creativiteit m.b.t. het verspreiden van content

- strenge richtlijnen wat betreft adverteren


"Instagram is een echte voorloper wat betreft het creatief omgaan met je content"

Instagram

Instagram heeft een gigantisch grote slag geslagen qua populariteit, dit alles begon met het introduceren van 'Insta story'. Hierbij deel je foto's en/of video's die maar 24 uur zichtbaar zijn. Niet heel bijzonder zou je denken? Toch heeft Instagram dit zo verder ontwikkelt dat er heel veel mogelijkheden zijn om contact te leggen met je doelgroep. Zo kan je polls toevoegen, je kan vragen stellen, je kan mensen taggen die vervolgens jouw 'story' weer kunnen delen en zo blijft Instagram steeds weer met nieuwe features komen! Instagram is dus een echte voorloper wat betreft het creatief omgaan met je content. Het enige wat andere platforms tot nu toe hebben kunnen doen is het kopiëren van Instagram.

Ook is Instagram erin geslaagd een hele nieuwe business te creëren, namelijk die van de influencers. Dit zijn personen met veel volgers en dus een groot bereik, bedrijven betalen veel geld ter promotie van hun producten. Deze influencers hebben namelijk vaak een specifieke doelgroep die erg loyaal is aan de influencer, hierdoor wordt de promotie veel effectiever dan via de traditionele media


Voor- en nadelen van Instagram


+ zeer populair platform

+ creatief omgaan met het verspreiden van content


- voor oudere doelgroepen vaak lastig te begrijpen

- een overload aan content, omdat er heel veel gepost wordt

- korte content qua video (Instagram story: 15 sec. & Instagram tijdlijn: 60 sec.)


Twitter heeft vandaag de dag een heel ander doel dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden


Twitter

Twitter was vroeger een van de belangrijkste platformen op het gebied van social media, werkelijk iedereen zat op twitter. In een beperkt aantal tekens deelde mensen dag en nacht tot in de meest specifieke details wat ze aan het doen waren. Dit is alleen niet meer zo, twitter heeft vandaag de dag een heel ander doel dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden.


Twitter wordt nu veel gebruikt door nieuwsplatforms om als eerste het nieuws te kunnen verspreiden. Door bedrijven wordt twitter ingezet voor een deel van de klantenservice. Mensen sturen een bericht met een vraag of een probleem en binnen een paar minuten kan je al je antwoord hebben, ideaal toch? Vergeet twitter dus niet, maar gebruik het wel als het bij je bedrijf past!


Voor- en nadelen van twitter


+ korte, snelle communicatie

+ zeer overzichtelijk


- twitter wordt steeds minder populair

- zeer saai qua communicatie (gebrek aan creativiteit)


Voor deze blog is het wel weer genoeg, te veel informatie is ook niet goed zeggen ze toch? In deel twee van deze blog behandel ik de volgende platformen: Snapchat, Pinterest en YouTube. Mocht je nog vragen hebben over social media, bericht mij dan door te mailen naar info@immediately-marketing.nl of door bijvoorbeeld een berichtje te sturen op Instagram (@immediately.marketing)

38 keer bekeken
Contact

Immediately

Jaimy van pelt

T: 06 - 37 37 26 78

E: info@immediately-marketing.nl

KVK: 71410155

BTW: NL224899594B01

  • Facebook Immediately
  • Instagram Immediately
  • LinkedIn Jaimy